Roger Fidler: tisk nekončí

Roger Fidler je velmi známi publicista a technologický vizionář, který již v roce 1980 dokonale vystihl současný způsob konzumace denního zpravodajství. Ve své eseji popsal a rozkreslil zařízení, určené ke sledování aktuálního zpravodajství tak výstižně, že když společnost Apple zahájila spor se společností Samsung o zkopírování konstrukce iPadu do tabletu Samsung, úspěšně se Samsung bránil právě Fidlerovou esejí, ve které veřejně definoval zařízení, které je dnešním tabletem. Nyní říká: „Přemýšlel jsem, zda jsme zcela nepodcenili životaschopnost a užitečnost tisku.“

noviny_snidaneRoger Fidler v 80. letech definoval nejenom samotné zařízení, ale i způsob distribuce zpravodajství a způsob financování zpravodajství pomocí inzerce. Ve Fidlerově vizi bylo zachyceno zařízení, na kterém stačilo kliknout a došlo k zobrazení aktuálního obsahu, distribuovaného do zařízení pomocí sítě, která je dnes známa pod pojmem internet. Zařízení by současně umožňovalo vyhledání dalších informací k danému tématu. Informace byly publikovány z jednoho počítače a byly okamžitě dostupné na všech připojených zařízeních. Výhodou byla nejenom okamžitá přístupnost informací, ale i eliminace nákladů na tisk a distribuci tisku. Inzerentům Fidlerova vize umožňovalo vytváření interaktivních reklam s působivým grafickým ztvárněním.

Nyní Fidler říká: „Uvědomil jsem si, že replikace tisku do digitálního zařízení je mnohem těžší, než si všichni, včetně mě, vůbec dokázali představit.“ Myšlenka přínosu interaktivní reklamy se nepotvrdila. Interaktivní reklamy čtenáře štvou a rozčilují, takže mnozí si do svých prohlížečů instalují nástroje pro blokování reklamy. Tisk má omezené množství reklamního prostoru, zatímco ve světě on-linu je nekonečný. To snižuje ceny inzerce a zavádí vydavatele do bludného kruhu přidávání dalších a dalších reklamních míst.

 

 

Všichni už víme, že bezpapírové kanceláře nikdy nepřijdou, říká šéf evropského Canonu

 

 

Vize přijímání informací z digitálního média je tak stále více vzdálena. Po prvotním boomu a okouzlení z nových technologií vyplouvají na povrch reálné nedostatky čtení obsahu z digitálních zařízení.

 

Autor:
Asociace renovátoru tonerů (ART)

 

Zdroj:
ROSENWALD, Michael. Columbia Journalism Review. Print is dead. Long live print. [online]. New York: Columbia Journalism Review. <https://www.cjr.org/special_report/print_analog_comeback.php>.